Nog niet eens heel lang geleden stapte je als ondernemer naar een reclamebureau als je een logo, huisstijl of advertentie nodig had. Tegenwoordig kun je op verschillende sites grafische ontwerpwedstrijden plaatsen waarbij je gebruik maakt van crowdsourcing. Je schrijft een wedstrijd uit, geeft aan wat je nodig hebt en waarvoor en ontwerpers zenden hun ontwerp in. Je krijgt dan niet één voorstel maar je kunt kiezen uit vele voorstellen.
Het concept is totaal nieuw, of toch niet? Niet helemaal, in de reclamewereld is een pitch houden als je op zoekt bent naar een nieuw design (huisstijl of campagne) heel normaal. Design marktplaatsen maken het alleen toegankelijk voor een groot publiek. Pioniers in Nederland waren Logomatch en Ontwerpen-voor-geld, zij begonnen als eerste met het organiseren van ontwerp wedstrijden.
Zorg voor een duidelijke en heldere wedstrijd omschrijving. Heb je een logo nodig voor je bedrijf of product? Geef dan in de omschrijving aan wat jouw bedrijf of product doet. De naam van het bedrijf of product vermelden moet je zeker niet nalaten. Wil je een zakelijke uitstraling of juist speels, welke kleuren zou je graag in het logo zien of wil je dit juist door de ontwerpers laten invullen.
Communiceer met de ontwerpers. Laat weten of een ontwerp je aanspreekt. Dit kan vaak door het geven van sterren of cijfers. Mocht je iets veranderd willen zien in een ontwerp, vraag het de ontwerper. Ontwerpers kunnen het design qua kleur of lettertype aanpassen. Door middel van goede communicatie komen jullie, opdrachtgever en ontwerper, tot het beste eindresultaat. En dat is wat je wilt, je logo of huisstijl moet een aantal jaren mee.
Val op, zorg voor voldoende prijzengeld! Als je zorgt voor een reële beloning, spreek je alle ontwerpers aan zodat de ontwerpen ook van een hoge(re) kwaliteit zullen zijn. De tijd van een dubbeltje op de eerste rang is voorbij, nu de economie weer aantrekt. Ontwerpers zijn vaak uren bezig met een mooi ontwerp, een passende beloning is dan zeker op zijn plaats.
Het is niet zinvol om in één wedstrijd meerdere opdrachten te plaatsen. Bijvoorbeeld een bedrijfsnaam en logo. Je ziet dan vaak dat de naam van de één en het logo van de ander mooi gevonden worden. Het is dus handiger om eerst een wedstrijd voor een bedrijfsnaam te plaatsen en aan de hand van de gekozen naam, een logo wedstrijd te starten. Bij een huisstijl wedstrijd kun je wel om meerdere items vragen, zoals briefpapier, envelop en visitekaartje; dit valt onder één opdracht.
Bij de meeste platformen kun je een aantal ingestuurde ontwerpen selecteren en daarmee een poll samenstellen. Deze poll kun je dan naar vrienden, familie of klanten sturen en heel makkelijk peilen of jouw nieuwe ontwerp in de smaak valt.
Voor vele uitingen kun je een grafische ontwerpwedstrijd uitschrijven, denk hierbij aan wedstrijden voor het ontwerp van een logo, huisstijl, flyer, advertentie, website, banner, bedrijfsnaam, T-shirt en ga zo maar door.
Wil je nu zelf een ontwerpwedstrijd starten? Start hier