Waarom wil je een flyer maken? Wil jij je product of bedrijf onder de aandacht brengen of je evenement promoten? Een ding staat vast, jij wilt dat jouw flyer gelezen en bekeken wordt.

Flyer maken in 12 stappen, lees onderstaande tips

Wie en wat wil je bereiken?

Wie wil je aanspreken met jouw flyer? Met andere woorden, wie is jouw doelgroep. Wat wil je bereiken? Wil je een product verkopen? Een dienst of een evenement onder de aandacht brengen? Zodra je antwoord hebt op deze vragen kun je jouw boodschap overbrengen en je flyer maken.

Begin met een sprekende titel

Een goede titel is erg belangrijk en moet opvallend zijn zodat je de aandacht trekt van de potentiële klant en deze de flyer wil lezen.

Schrijf een duidelijke tekst

Je wilt met je flyer mensen heel snel informeren. Schrijf een duidelijke, pakkende, makkelijk leesbare tekst. Stem je schrijfstijl af op de doelgroep. De taal die je gebruikt voor een flyer om 50+ zwemmen onder de aandacht te brengen zal anders zijn dan de taal die je gebruikt in een folder voor schoolzwemmen. Je wilt met je tekst mensen nieuwsgierig maken, zodat jouw flyer gelezen wordt. Kun je dit niet zelf, besteed het schrijven van de tekst dan uit aan een professional. Hiervoor kun je een shout plaatsen

Houd het kort

Je wilt mensen triggeren om jouw flyer te lezen; vertel niet alles, maak ze nieuwsgierig. Voor details kun je verwijzen naar jouw website.

Wat maakt jou of jouw product bijzonder?

Wat maakt jou beter dan de concurrent? Waarom moet iemand jouw evenement bezoeken of jouw product kopen?

Houd je kleurgebruik rustig

Heldere kleuren vallen op. Teveel kleur leidt af van de boodschap. Heb je een logo of huisstijl, gebruik deze kleuren dan ook in je flyer. Kleur heeft wel invloed op de waarneming van de potentiële klant, let dus op dat de kleur bij jouw doel past.

Flyer maken kleur marketing

Gebruik een goede afbeelding

Gebruik een boeiende afbeelding. Een goede afbeelding zegt vaak meer dan duizend woorden. Veel mensen zijn visueel ingesteld en lezen de flyer misschien niet helemaal. Een goede afbeelding kan er dan voor zorgen dat jouw product of dienst toch blijft hangen. De afbeeldingen moeten van goede kwaliteit zijn en als ze qua kleur overeenkomen met de rest van het ontwerp, krijgt jouw flyer een professionele uitstraling.

Zorg voor een mooie opmaak

Zorg voor een mooie opmaak van je flyer. Een titel die eruit springt trekt zeker de aandacht. Ook het symmetrisch en netjes plaatsen van de tekst zorgt voor een goede uitstraling. Heb je een logo, gebruik deze dan in je flyer of laat er één maken. Heb je een huisstijl, hou daar dan aan vast.

Vermeld duidelijk je contactgegevens

Je wilt dat mensen naar aanleiding van jouw flyer contact opnemen. Zorg ervoor dat zij dat ook kunnen. Je bedrijfsnaam, telefoonnummer en website moeten in jouw flyer staan. Eventueel kun je het bezoekadres toevoegen.

Welk lettertype kies je?

Wil je een zakelijk uitstraling of juist een wat speelse? Hier kun jij je lettertype op afstemmen. Heb je een huisstijl, gebruik dan je gangbare letter.

Flyer maken, welk lettertype kies je?

In welk formaat ga jij je flyer maken?

Je kunt flyers in vele formaten laten maken. Het meest voorkomende formaat is A5. Wil je met jouw flyer extra opvallen? Gebruik dan een andere vorm, bijvoorbeeld een cirkel of maak een flyer in een afwijkend formaat.

Actie of aanbieding

Een flyer kun je goed gebruiken om jouw aanbieding of actie mee te communiceren. Bied lezers een korting of een gratis product. Zorg er dan wel voor dat dit tijdelijk is!

Mocht het aan de hand van bovenstaande tips niet lukken om zelf een flyer te maken, schrijf dan een duidelijk briefing en laat online je flyer maken.

Gepubliceerd op RTL Nieuws
Gepubliceerd in de Telegraaf
Google launchpad deelnemer